Odlarglädje – Gemenskap – Livskvalitet

Föreningen

Den mark som föreningen arrenderar av Stockholms Stad ingår i Riddersviks gård sedan generationer. Flera av våra kolonister har som barn och ungdomar rensat betor i landen just här. Odlingarna upphörde 1977. Därefter låg marken outnyttjad en tid. Så småningom väcktes tanken på ett koloniområde, som faktiskt kom till stånd  1984. Ungefär samtidigt bildades Riddersviks koloniträdgårdsförening, som ligger mellan huvudbyggnaden och stranden. Där finns dock endast fritidslotter.

Lövsta Koloiträdgårdsförening bildades alltså 1984 av odlingsintresserade, som antingen hade en lott eller stod i kö vid ett annat koloniområde. Här planerades för 57 stugor och 57 fritidslotter. Det var ett krav att det skulle finnas båda sorterna. Vår förening är den enda i länet med båda. Arbetet kom snabbt igång, stugorna skulle vara klara till hösten och det fanns intresserade till alla. Dessvärre gick byggfirman i konkurs och arbetet fick uppskjutas. Året därpå blev även området färdigt.

Efter ca 10 år visade det sig vara svårt att hitta intresserade till alla fritidslotterna. Man beslutade att avveckla hälften av fritidslotterna och istället bygga stugor på den lediga marken. Nya stugor byggdes därför 2004 och 2007. Lövsta Koloniträdgårdsförening har nu 70 stugor och 23 fritidslotter.

Text: Eva Löfman 2022-05-27