Odlarglädje – Gemenskap – Livskvalitet

Lövsta – Riddersvik - Hässelby Historia

Lövsta är gammal kulturbygd. Man vet att det har bott människor här i trakten redan för 3000 år sedan. Det finns gravar från både järnålder och bronsålder – på ömse sidor om den väg som sträcker sig från ung Lövstabadet och genom koloniområdet, samt vidare mot Viksjö. Den vägen är den gamla häradsvägen mot Barkarby. En viktig förbindelseled för dem som kom från öarna i Mälaren och skulle vidare till Barkarby, Hägerstalund o.s.v. En bybildning finns nämnd i
skrivna dokument för första gången på 1300-talet.

Namnet Lövsta har genom åren stavats på många sätt. Vid mitten av 1400-talet hette byn ”Løstom” och 1537 ”Löstaa”. Det lär komma av ett gammalt ord ”löst” som betyder ”glänta, öppen plats”. Det passar ju bra för området ligger i en södersluttning omgivet av skog i norr och öster. Under 1500-talet vacklade språkbruket, men när ordet ”löst” kom ur bruk blev det naturligt att namnet gled över till Löffsta och småningom Lövsta.

Lövsta by låg i äldre tid längre uppe vid skogsbrynet, på 1300-talet flyttade den närmare vår tids strandlinje. Land-höjningen är 3 mm per år (alltså på 100 år 3 dm,) därtill kommer att Mälarens vattennivå har sänkts 2 gånger à 1 m på 1800-talet, det blir alltså en landhöjning på ca 3 m sedan början 1700-talet.

Riddersviks gård uppfördes ca 1760 av källarmästare von Langenberg. Dessförinnan hade här legat torpet Flottvik, som innehades av Isaac Salmon från 1723. I slutet av 1700-talet köpte Langenberg upp hela Lövsta by. Namnet Flottvik återfinns i Flötviksvägen som delvis gränsar till Riddersviks ägor.

Under 1800-talet blev sophanteringen i Stockholms stad ohållbar. Man lagrade sopor på bl.a. Fjäderholmarna, men utrymmet räckte inte. Man behövde större ytor. Efter decenniers diskussioner beslutades i stadsfullmäktige att köpa upp egendomen Riddersvik med Lövsta och där anlägga en sopstation. För att frakta soporna dit måste man också anlägga en järnväg från Spånga. Båda anläggningarna stod klara 1889. Området låg då inom Järfälla kommun, medan Hässelby låg inom Spånga.

Riddersviks gård var ju ett lantbruk, som staden arrenderade ut och drev till 1977. Järnvägsstationen i Hässelby låg vid nuv. korsningen Älvdalsvägen och Lövstavägen och hette till en början Riddersviks station. Namnbyte till Hässelby Villastad skedde 1920 då man även byggde ut stationshuset och byggde en viadukt över spåren. Hässelby blev municipalsamhälle 1914, upphöjdes till Köping 1926 och inkorporerades med Stockholm 1949. Riddersvik och Lövsta inkorporerades med Stockholm 1975.

Det är Stockholmarnas sopor som är själva grunden och upphovet till vårt Hässelby. Av dessa sopor blev ju nämligen sedan god kompostjord för odling. Marken i Hässelby – ända fram till Riddersviks gräns – ägdes av Hässelby Slott. År 1900 sålde greve Bonde den första tomten i det som senare benämndes Hässelby Villastad. Ryktet spred sig om god jord och trädgårdsmästare flyttade hit. Så kom samhället igång.

Text: Eva Löfman 2022-05-27.